Mitä kannattaa tehdä kun saat aiheettoman laskun?

Meiltä pyydetään säännöllisin väliajoin neuvontaa liittyen aiheettomiin laskuihin. Kesällä näiden kysymysten määrä on kasvanut huomattavasti. Viime aikoina yrittäjien kertoma tapahtumakulku on seurannut usein samaa kaavaa: jotakin yritysrekisteriä pitävä yritys on soittanut heille tiedustellakseen heidän yhteystietojaan ja tämän jälkeen heille on lähetetty lasku. Mitään sopimusta ei kuitenkaan koskaan ole tehty.

Jos tämä tapahtuu sinulle tai yrityksellesi, sinun ei sinällään tarvitse reagoida laskuun mitenkään, koska sopimusta ei ole solmittu eikä sinulla ei ole velvollisuutta maksaa laskua. Sinun kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi reklamoida laskusta ja kiistää se, jotta laskua ei voida periä muuten kuin oikeusteitse. Saatavan kiistäminen estää muun muassa tratan käytön.

Ilmoita reklamaatiossa, että et ole tehnyt mitään sopimusta ja lasku on perusteeton. Suosittelen lähettämään reklamaation sähköpostitse tai muulla tavalla, joka mahdollistaa reklamoinnin todistamisen. Mikäli laskun lähettäjä uhkaa sinua oikeudenkäynnillä, suosittelen pyytämään heiltä todisteita sopimuksen syntymisestä.

Takaisin uutisiin

Kuinka voimme olla avuksi?

Kerro tarpeestasi, niin otamme sinuun yhteyttä.
  • Lue lisää henkilötietojen käsittelystä