Yrittäjä: Mitä tehdä kilpailijan aiheuttaessa haittaa liiketoiminnallesi valehtelemalla?
Homeisia kanoja vetolaatikossa, useita ruokamyrkytyksiä ja ruokaa säilytettiin lattialla. Tällaista oli vuonna 2017 kouvolalaisessa ravintolassa. Tapauksesta on jo yli kaksi vuotta, menisitkö illalliselle näiden yrittäjien ravintolaan? Tuskinpa.
Mielikuvat ovat elintärkeitä liiketoiminnassa ja huonot mielikuvat voivat tuhota liiketoimintasi.
Liiketoiminnassa esiintyy siksi aika-ajoin tilanteita, joissa näihin mielikuviin yritetään vaikuttaa laittomasti. Näihin tilanteisiin lukeutuu esimerkiksi:
- liiketoimintasi vahingoittaminen levittämällä totuudenvastaisia tietoja sekä
- asiakkaiden mielikuviin vaikuttaminen totuudenvastaisella tai harhaanjohtavalla vertailevalla markkinoinnilla.
Listatut menettelyt ovat kiellettyjä, ja syystäkin.
Menettelyt voivat vahingoittaa liiketoimintaasi hyvin nopeasti ja johtavat pahimmassa tapauksessa konkurssiin. Kilpailijan esittämät valheet yrityksestäsi johtavat yrityksesi palvelun karttamiseen ja harhaanjohtava tai vertaileva markkinointi viestii virheellisesti kilpailijoidesi ylivertaisuudesta.
Mielikuvat voivat lisäksi elää pitkään toiminnan lopettamisen jälkeen ja ne voivat siksi haitata liiketoimintaasi pitkään. Asiakkaat saattavat onnistuneen lokauskampanjan jälkeen vuosienkin kuluttua muistaa vain yrityksestäsi esitetyt shokeeraavat valheet hyvän asiakaspalvelusi sijaan.
Kilpailija ei kuitenkaan lopeta toimintaa itsestään.
Reagointi on siis tärkeää. Sinun kannattaa saada kielletty menettely päättymään jo sen alkuvaiheissa vaatimalla menettelyn lopettamista. Samassa yhteydessä voit vaatia korvauksia.
Vaatimus menettelyn lopettamiseksi kannattaa tehdä hyvin pian, koska hyvin perusteltu vaatimus johtaa usein kielletyn toiminnan päättämiseen ja haitta liiketoiminnallesi jää tällöin pienemmäksi. Viivyttely puolestaan saattaa vaarantaa liiketoimintasi.
Ota yhteyttä, jos tarvitset apua!