Miten ihmisoikeusvastuu tulisi huomioida pk-yrityksissä?

Ihmisoikeusvastuu koskee kaikkia yrityksiä riippumatta yrityksen koosta, rakenteesta, toimialasta tai toimintaympäristöstä. Jokaisen yrityksen toiminnalla on jonkinlaisia ihmisoikeusvaikutuksia.

Ihmisoikeudet käsitteenä saattaa tuntua pk-yrittäjästä hankalalta ja oman toiminnan ja ihmisoikeuksien linkittäminen voi olla vaikeaa. Ihmisoikeuksien ajatus on kuitenkin yksinkertainen ja ihmisoikeusvastuussa on kyse yrityksen arkisista asioista, kuten ihmisten terveyden, turvallisuuden ja yksityisyyden suojaamisesta sekä syrjimättömyydestä.

Tässä artikkelissa avataan lyhyesti mitä ihmisoikeudet ovat ja mitä ihmisoikeusvastuu pk-yrityksessä tarkoittaa. Lisäksi artikkelissa annetaan konkreettisia vinkkejä, miten pk-yrittäjä pääsee liikkeelle ihmisoikeusvastuutyössään tai voi kehittää omaa jo olemassa olevaa vastuullisuustyötään.

Mitä ihmisoikeudet ovat?

Ihmisoikeuksien ajatus on yksinkertainen: jokaisella ihmisellä on oikeus elää arvokasta elämää ja tulla kohdelluksi yhdenvertaisesti ilman henkilökohtaisiin ominaisuuksiin perustuvaa syrjintää. Ihmisoikeudet kuuluvat jokaiselle ihmiselle yhtäläisesti kaikkina aikoina. Ihmisoikeudet ovat jakamattomia, toisiinsa liittyviä ja toisistaan riippuvaisia. Ihmisoikeudet ovat osa sitovaa kansainvälistä oikeutta ja löytyvät valtioiden hyväksymistä kansainvälisistä ihmisoikeusasiakirjoista. Ne eivät ole siis ainoastaan moraalisesti velvoittavia arvoja.

Kansalliset lait määrittävät yritysten oikeudelliset velvoitteet. Monien Suomen kansallisten lakien taustalta löytyy Suomen valtiota sitovia kansainvälisiä ihmisoikeusnormeja. Tällaisia ovat esimerkiksi työlainsäädäntöä ja syrjimättömyyttä koskevat lait.

Keskeisiä konkreettisia yritystoimintaan liittyviä ihmisoikeusteemoja ovat muun muassa:

  • asianmukaiset työolot ja -ehdot

  • kaiken epäasiallisen käytöksen poistaminen (kiusaaminen, verbaalinen ja fyysinen häirintä ja ahdistelu, henkilön halventava tai nöyryyttävä kohtelu)

  • tasavertaisuus ja syrjimättömyys

  • oikeus elämään ja terveyteen

  • työn ja perhe-elämän ja muun elämän yhteensovittaminen

  • pakkotyön ja lapsityön kielto

  • ammattiyhdistystoiminnan mahdollistaminen

  • yksityisyyden suoja

Ihmisoikeusvastuu pk-yrityksessä

Ihmisten hyvää kohtelua määrittävä sosiaalinen vastuu on yksi yritysvastuun kolmesta keskeisestä osa-alueesta. Ihmisoikeusvastuu on sosiaalisen vastuun perusta.

Yrityksen ihmisoikeusvastuu tarkoittaa käytännössä sitä, että yritys ei toiminnallaan heikennä sen keskeisten sidosryhmien eli työntekijöiden, asiakkaiden ja lähialueen ihmisten kansainvälisesti tunnustettuja ihmisoikeuksia. Periaatteena on, että yrityksen on estettävä toiminnassaan negatiivisten ihmisoikeusvaikutusten syntyminen ja puututtava jo syntyneisiin negatiivisiin ihmisoikeusvaikutuksiin.

Keskeisin ja konkreettisin ihmisoikeusvastuun toteuttamisen työkalu on YK:n yritystoimintaa ja ihmisoikeuksia koskevat ohjaavat periaatteet. YK:n ohjaavien periaatteiden mukaan yrityksen ihmisoikeusvastuu on vastuuta kunnioittaa ihmisoikeuksia (”do no harm”). Yrityksiltä ei lähtökohtaisesti edellytetä ihmisoikeuksien aktiivista edistämistä, vaan se on valtioiden velvoite. Yritykset voivat tietenkin halutessaan edistää ihmisoikeuksia, mutta ensisijaisesti niiden on varmistettava, etteivät ne toiminnallaan heikennetä ihmisoikeuksia.

Kansallisten lakien noudattaminen ei riitä

Kun yritykset toimivat Suomen kansallisen ihmisoikeuksia turvaavan lainsäädännön mukaisesti, ne käytännössä toteuttavat myös ihmisoikeuksia.

Yritysvastuun määritelmän mukaan kansallisten lakien noudattaminen ei kuitenkaan riitä vaan odotus on tehdä vielä paremmin, kuin mitä laki vaatii. Tässä ”lakien ylittävässä” toiminnassa tulisi huomioida kansainvälisesti linjattuja kriteereitä, jotka löytyvät erityisesti YK:n ihmisoikeusasiakirjoista (YK:n Global Compact-aloite, yritystoimintaa ja ihmisoikeuksia koskevat ohjaavat periaatteet ja kestävän kehityksen tavoitteet Sustainable Development Goals).

Miten aloittaa ihmisoikeusvastuutyö pk-yrityksessä?

1.        Arvioi ihmisoikeusvaikutukset keskeisiin sidosryhmiin

Aloita arvioimalla millaisia vaikutuksia yrityksen omalla toiminnalla on keskeisten sidosryhmien eli työntekijöiden, asiakkaiden ja lähialueen ihmisten ihmisoikeuksiin.

Arvioinnissa on tärkeää huomioida yrityksen toimiala, tuotteet ja maakonteksti.  Esimerkkinä, ihmisoikeusvaikutukset ja -riskit ovat hyvin erilaisia mm. rakennus-, terveydenhoito- ja tehdastyössä kuin toimistossa tapahtuvassa asiantuntijatyössä.

Konkreettisia teemoja työntekijöihin liittyen ovat esimerkiksi fyysinen ja henkinen terveys, työssäjaksaminen, työn- ja perhe-elämän ja muun elämän yhteensovittaminen, epäasiallisen käytöksen poistaminen, yksityisyyden suoja sekä tasavertaisuus ja syrjimättömyys. Asiakkaisiin liittyen teemoja voi olla tuoteturvallisuus, kuluttajansuojan huomioiminen, vastuullinen markkinointi, tietosuoja ja henkilötietojen turvallinen käsittely sekä ihmisoikeuksia kunnioittava ja syrjimätön asiakaspalvelu. Lähialueen ihmisillä puolestaan tarkoitetaan yrityksen toimipisteiden, tuotannon ja logistiikan läheisyydessä olevia ja liikkuvia ihmisiä. Esimerkiksi tehtaalla voi olla ympäristövaikutuksia lähellä asuviin ihmisiin – ilmanlaatu on huono, vesistöt pilaantuvat tai rekkaliikenne voi aiheuttaa melua ja vaaratilanteita. Oikeus puhtaaseen, terveelliseen ja kestävään ympäristöön on ihmisoikeus.

2.        Tarkastele ihmisoikeuksia yrityksen koko arvoketjussa

Mieti oman yrityksesi arvoketjun rakennetta ja arvioi kaikkien eri toimijoiden toiminnan ihmisoikeusriskejä. Mitä ihmisoikeusriskejä liittyy omaan toimintaan, tehtaiden toimintaan tai hankintaan? Entä käyttääkö yrityksesi raaka-aineita, joihin liittyy ihmisoikeusriskejä (esim. puuvillaa tai metalliraaka-aineita)? Onko olemassa riski, että joku arvoketjun toimija käyttää pakko- tai lapsityötä?

Suurimmat riskit voivat hyvinkin löytyä oman yrityksesi ulkopuolelta.

3.        Osallista sidosryhmät

Sidosryhmien osallistaminen, kuten työntekijöiden, toimittajien ja asiakkaiden osallistaminen, voi tuoda merkittävää apua arvioidessa ihmisoikeusvaikutuksia ja -riskejä.

4.        Keskitä resursseja tiettyihin toimiin

Pk-yrityksillä on usein haasteita resurssien riittävyydessä.

Ihmisoikeusvastuutyössä kaikkeen ei tarvitse puuttua vaan painopisteet määrittyvät negatiivisten vaikutusten laajuuden, vakavuuden ja korjattavuuden perusteella. Miten vakavia ja todennäköisiä mahdolliset ihmisoikeusvaikutukset ovat? Resursseja kannattaa keskittää niihin toimiin, jotka ehkäisevät ja lieventävät vakavimpia ihmisoikeusvaikutuksia. Esimerkiksi henkeen ja terveyteen liittyvien riskien seuraukset voivat olla vakavia ja peruuttamattomia. Hyviä kysymyksiä pohdittavaksi ovat muun muassa; Kuinka vakavasta vaikutuksesta on kyse? Kuinka suuri määrä ihmisiä on vaikutuksen kohteena? Voidaanko vaikutuksen kohteena olleet palauttaa vaikutusta edeltäneeseen tilanteeseen?

Pk-yrityksen on järkevää keskittyä aluksi ongelmaan, joka on sen omalla toimialalla yleinen. Lähtökohdaksi kannattaa ottaa ne toiminnot, joihin yrityksellä on eniten vaikutusvaltaa kuten sen käyttämään työvoimaan ja välittömiin hankintakumppaneihin.

Mieti myös mitä asioita yrityksessä jo tehdään. Ihmisoikeustyötä on helppo integroida jo olemassa oleviin prosesseihin. Esimerkiksi riskiarvioinnit, laadunvalvonta ja toimitusketjun hallinta ovat hyviä paikkoja jalkauttaa ihmisoikeusvastuutyötä.

5.        Integroi, toimi ja seuraa

Kun keskeisimmät ihmisoikeusvaikutukset ja -riskit on tunnistettu, integroidaan tulokset päätöksentekoon, prosesseihin ja käynnistetään toimenpiteet mahdollisten vaikutusten ehkäisemiseksi ja/tai lieventämiseksi.

Yritys voi valita muutaman itselleen keskeisen ihmisoikeusteeman ja asettaa niille omia tavoitteita ja tavoitteille mittareita.

Ihmisoikeusvastuusta raportoidaan mittareiden avulla. Mikäli negatiivinen ihmisoikeusvaikutus on syntynyt, raportoidaan sitä koskevista korjaavista toimenpiteistä eli konkreettisista toimista mitä yritys on tilanteessa tehnyt. Korjaava toimenpide voi olla esimerkiksi anteeksipyyntö, haitan toistumisen estämisen varmistaminen, taloudellinen tai muu korvaus vahingosta tai sakot.

On tärkeää ymmärtää, että ihmisoikeusvastuun toteuttaminen on jatkuva prosessi, koska yritysten toiminta ja tuotteet sekä toimintaympäristö muuttuvat jatkuvasti. Tällöin myös vaikutukset ihmisiin muuttuvat. Mahdollisia negatiivisia ihmisoikeusvaikutuksia tulee seurata jatkuvasti, jotta varmistetaan niiden torjumiseksi toteutettujen toimenpiteiden tehokkuus. Niin omaa kuin arvoketjun toimijoidenkin toimintaa tulee siis seurata jatkuvasti.

6.        Panosta sisäiseen ja ulkoiseen viestintään

Viesti avoimesti yrityksen oman toiminnan ihmisoikeusvaikutuksista ja -riskeistä ja mitä toimenpiteitä se on ottanut käyttöön vaikutusten hallitsemiseksi. Tuo viestinnässä avoimesti esille mitä yritys jo tekee ja mitä haasteita se on kohdannut. Viestimällä niin sisäisille kuin ulkoisille sidosryhmille, että yritys on kiinnostunut ihmisoikeusvastuusta ja sitoutunut kehittämään sitä, yrityksesi saa varmasti myös liiketoiminnallista hyötyä.

Autamme ihmisoikeusvastuutyön kaikissa vaiheissa

Jurinetilla autamme ihmisoikeusvastuutyön aloittamisessa ja sparraamme jo työn aloittaneita yrityksiä kehittämään omaa vastuullisuustyötään. Ymmärrämme hyvin pienten yritysten toimintaympäristön ja resurssien rajallisuuden. Raportointipalvelumme on suunniteltu olemaan mahdollisimman joustava ja kevyt toteuttaa. Lähtökohtana on aina yrityksen omat toiveet raportin laajuudesta ja tavoitteista. Olemme apunanne ihmisoikeusvastuutyön kaikissa vaiheissa!

Seuraava
Seuraava

Kuukauden kysymys: Voinko kieltäytyä ylitöistä?